Bunlar teklifin TBMM'ye sunulduğu ilk hâlidir. Komisyon ve Genel Kurul görüşmelerinde değişmiş olabilir; kanunun yürürlükteki metni Resmî Gazete'dedir.
Madde 1değiştiriyoribare değişikliği193 sayılı
31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 21 inci
maddesinin birinci fıkrasında yer alan "Binaların" ibaresi "Kanunla kurulan sosyal güvenlik
kurumlarından emekli, maluliyet, dul ve yetim aylığı alanların Türkiye sınırları içerisinde sahibi
oldukları binaların" şeklinde değiştirilmiştir.
Gerekçe: Maddeyle, sahip olduklan binaları mesken olarak kiraya verenlerin bir
takvim yılı içinde elde ettikleri mesken kira gelirlerine ilişkin istisna, kanunla kurulan sosyal
güvenlik kurumlarından emekli, maluliyet, dul ve yetim aylığı alanlara yönelik olarak yeniden
düzenlenmektedir.
Madde 2değiştiriyoribare değişikliği193 sayılı
193 sayılı Kanunun 74 üncü maddesinin birinci fıkrasımn (4) numaralı
bendinde yer alan "Kiraya verilen mal ve haklar" ibaresi "Konutlar hariç olmak üzere İdraya
verilen mal ve haklar" şeklinde değiştirilmiştir.
Gerekçe: Kişiler, tasarrufları veya diğer mal varlıklarıyla gayrimenkul satın
alabildikleri gibi kredi çekmek suretiyle de gayrimenkul satın alabilmektedirler. Kredi
kullanarak satın aldıkları gayrimenkulleri kiraya verenler, bu krediler için ödedikleri faizleri
kira gelirlerini beyan ederken gider olarak indirme imkanına sahip oldukları için, kiraya verilen
gayrimenkulü kredili veya kredisiz alan kişiler arasında vergi yükü açısından farklılık ortaya
çıkmaktadır.
Maddeyle, gerek bu farklılığın ortadan kaldırılması gerekse tasarrufların üretken
yatırımlara yönlendirilmesi ve servet edinimi için katlanılan borç giderlerinin vergiye tabi
gelirin tespitinde gider olarak dikkate alınmak suretiyle vergi matrahında neden olduğu
erozyonun önlenmesi sağlanmaktadır.
Madde 3ibare değişikliği193 sayılı
193 sayılı Kanunun mükerrer 120 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan
"ilk dokuz ayı için belirlenen" ibaresi madde metninden çıkanimıştır.
Gerekçe: Mevcut durumda, gerçek usulde gelir vergisine tabi ticari kazanç sahipleri
ile serbest meslek erbabının cari vergilendirme döneminin gelir vergisine mahsup edilmek
üzere ilgili hesap döneminin ilk dokuz ayı için belirlenen dönem kazançları üzerinden geçici
vergi ödemeleri gerekmektedir.
Aym şekilde kurumlar vergisi mükelleflerince, cari vergilendirme döneminin kurumlar
vergisine mahsup edilmek üzere Gelir Vergisi Kanununda belirtilen esaslara göre ve cari
dönemin kurumlar vergisi oranında geçici vergi ödenmektedir.
Cari vergilendirme döneminin ilk dokuz ayı, üçer aylık dönemler itibarıyla geçici vergi
dönemleri olarak belirlenmiştir. Ancak dördüncü geçici vergilendirme döneminin kaldırılması
uygulaması, kurumlar ve gelir vergisi beyannamesi verme süresinin değişmemesi ile birlikte
uygulamada bilgi belge akışına ilişkin sürelerin değişmesine, finansal raporlann ve
beyannamelerin sağlıklı bir şekilde süresinde hazırlanamamasına sebebiyet vermektedir. Söz
konusu düzenlemeyle, geçici vergi mükellefiyeti bulunan mükelleflerin kazançlarının 3, 6, 9 ve
12 aylık dönemlerle tespit edilebilmesi, böylelikle dördüncü geçici vergi döneminin sisteme
dahil edilerek bu dönem faaliyet sonuçlarını içeren geçici vergi beyannamesi alınması
sağlanmaktadır.
Madde 4ekliyoribare değişikliği193 sayılı
193 sayılı Kanunun geçici 67 nci maddesinin (1) numaralı fıkrasının altıncı
paragrafı ile (8) ve (17) numaralı fıkralarında yer alan "katılma belgelerinin" ibareleri "katılma
paylarının" şeklinde, (1) numaralı fıkrasımn altıncı paragrafmda yer alan "İstanbul Menkul
Kıymetler Borsasında" ibareleri "Borsa İstanbul'da" şeklinde değiştirilmiş ve aynı paragrafta
yer alan mevcut "sürekli olarak portföyünün en az %51'i İstanbul Menkul Kıymetler Borsasında
işlem gören hisse senetlerinden oluşan yatırım fonlarımn" ibaresinden sonra gelmek üzere
aşağıdaki parantez içi hüküm eklenmiştir.
"(Katılma paylaıı sadece nitelikli yatırımcılara satılabilen, Türkiye Elektronik Fon Alım Satım
Platformu'nda işlem görmeyen ve fon portföyüne alınacak varlık ve işlemlere ilişkin herhangi
bir oransal sınırlamaya tabi olmayan yatınm fonları hariç)"
Gerekçe: Sürekli olarak portföyünün en az %51'i Borsa İstanbul'da işlem gören hisse
senetlerinden oluşan yatırım fonlarımn bir yıldan fazla süreyle elde tutulan katılma paylannın
elden çıkanimasmda tevkifat uygulanmamakta ve bu katılma paylanndan elde edilen gelirler
için beyanname de verilmemektedir.
Elde tutma süresine bağlı söz konusu istisna, bazı serbest fon yatırımcıları nezdinde
mevcut istisna düzenlemesinin Borsa İstanbul'da işlem gören hisse senetlerine uzun vadeli
yatırımı teşvik etme amacım aşacak şekilde vergi planlaması yoluna gidilmesine neden olan
sonuçlar doğurmaktadır.
Yapılan düzenleme ile söz konusu istisnanın vergi planlama aracı olarak
kullanılmamasını teminen, sürekli olarak portföyünün en az %5ri Borsa İstanbul'da işlem
gören hisse senetlerinden oluşan fonlardan; katılma paylan sadece nitelikli yatırımcılara
satılabilen, Türkiye Elektronik Fon Alım Satım Platformu (TEFAS)'nda işlem görmeyen ve
fon portföyüne alınacak varlık ve işlemlere ilişkin herhangi bir oransal sınırlamaya tabi
olmayanlar için bir yıllık elde tutma süresine bağlı tevkifat istisnasının uygulanmaması
sağlanmaktadır. Bu özelliklere sahip olanlar dışında kalan, sürekli olarak portföyünün en az
%5Vi Borsa İstanbul'da işlem gören hisse senetlerinden oluşan fonların katılma payı sahipleri
ise öteden beri olduğu üzere söz konusu istisnadan yararlanmaya devam edecektir.
Aynca, yapılan ibare değişiklikleri ile kanun maddesinde yer alan ibarelerin güncelliği
sağlanmaktadır.
Madde 5ekliyoribare değişikliği197 sayılı
18/2/1963 tarihli ve 197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde yer alan "il özel idareleri," ibaresinden sonra gelmek
üzere "yatırım izleme ve koordinasyon başkanlıkları," ibaresi eklenmiştir.
Gerekçe: Yapılan düzenleme ile büyükşehir olan illerde il özel idareleri yerine
kurulan yatırım izleme ve koordinasyon başkanhklanmn, il özel idarelerinde olduğu gibi
adlanna kayıt ve tescilli taşıtlann motorlu taşıtlar vergisinden istisna tutulması sağlanmaktadır.
Madde 6ekliyoribare değişikliği492 sayılı
2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanununun 59 uncu maddesinin
birinci fıkrasımn (a) bendine "il özel idareleri," ibaresinden sonra gelmek üzere "yatırım izleme
ve koordinasyon başkanlıklan," ibaresi eklenmiştir.
Gerekçe: Yapılan düzenleme ile yatırım izleme ve koordinasyon başkanhklanmn, il
özel idarelerinde olduğu gibi taşınmaz edinimlerinde ve satışlarında tapu harçlanndan istisna
tutulması sağlanmaktadır.
Madde 7değiştiriyoribare değişikliği492 sayılı
492 sayılı Kanunun 63 üncü maddesinin dördüncü fıkrasmda yer alan "%
25 nispetinde" ibaresi "bir kat" şeklinde değiştirilmiştir.
Gerekçe: Gayrimenkullerin devir ve iktisaplannda; emlak vergisi değerinden az
olmamak üzere mükelleflerce beyan edilen alım satım bedeli üzerinden tapu harcı
hesaplanmakta, beyan edilen alım satım bedelinin gerçek durumu yansıtmadığının tespiti
halinde, aradaki farka ilişkin tapu harcı %25 nispetinde vergi ziyaı cezasıyla alınmakta olup,
yapılan düzenlemeyle gerçek alım satım bedelinin beyan edilmesini sağlamak amacıyla bu
cezamn bir kat olarak alınması sağlanmaktadır.
Madde 8492 sayılı2918 sayılı
492 sayılı Kanuna bağlı (2) sayılı tarifenin "I-Değer veya ağırlık üzerinden
alman nispi harçlar:" başlıklı bölümünün mülga (5) numaralı fıkrası aşağıdaki şekilde yeniden
düzenlenmiştir.
"5. 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu kapsamında araçlann ilk tescil işlemleri ile
tescil edilmiş araçların satış ve devirlerinde, 1.000 TL'den az olmamak üzere satış ve devir
bedeli üzerinden
(Binde 2)"
Gerekçe: Yapılan düzenlemeyle, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu kapsamında
noterde yapılan sıfır araçlann ilk tescili işlemlerinden ve tescil edilmiş araçların (ikinci el
araçların) satış ve devrine ilişkin işlemlerden, satış ve devir bedeli üzerinden, belirlenen asgari
maktu harçtan az olmamak üzere nispi noter harcı alınması sağlanmaktadır.
Madde 9değiştiriyoribare değişikliği492 sayılı
492 sayılı Kanuna bağlı (4) sayılı tarifenin "I-Tapu işlemleri:" başlıklı
bölümünün (20) numaralı fıkrasının (a) bendinde yer alan "beyan edilen devir ve iktisap
bedelinden az olmamak üzere emlak vergisi değeri" ibaresi "emlak vergisi değerinden az
olmamak üzere beyan edilen devir ve iktisap bedeli" şeklinde değiştirilmiştir.
Gerekçe: Tapuda gerçekleştirilen gayrimenkul devir ve iktisaplarına ilişkin olarak
Harçlar Kanununun 63 üncü maddesinde ve harca tabi işlemi tammlayan Kanuna bağlı (4) sayılı
tarifenin I/20-a bendinde düzenleme bulunmakta, her iki hüküm aynı sonucu doğurmakla
birlikte maddelerin tedvin tarzı farklılık arz etmektedir. Bu farklılık işlemin taraflarında yanlış
bir algıya sebebiyet verebilmekte ve sonucunda taraflar cezalı işleme muhatap olmaktadır.
Bu kapsamda madde ile söz konusu tarife hükmünde de Harçlar Kanununun 63 üncü
maddesine paralel olarak ifade değişikliği yapılarak tedvin tarzındaki farklılık giderilmekte,
hâlihazırda da uygulana geldiği üzere gayrimenkul devir ve iktisaplarında tapu harcımn, emlak
vergisi değerinden az olmamak üzere mükelleflerce beyan edilen alım satım bedeli üzerinden
alınacağı hususu pekiştirilmektedir.
Madde 10492 sayılı
492 sayılı Kanuna bağlı (8) sayılı tarifenin;
a) "V- Satış ruhsatnameleri:" başlıklı bölümünün;
1) Mülga (1) numaralı fıkrası aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
"1. Ticaret yetki belgeleri
a) Kuyum ticareti ile iştigal edilebilmesi için şubeler dahil kuyum
işletmeleri adına düzenlenen yetki belgelerinden (Her yıl için)
30.000 TL
b) İkinci el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal edilebilmesi için şubeler
dahil işletme adına düzenlenen yetki belgelerinden (Her yıl için)
20.000 TL
c) Taşınmaz ticaretiyle iştigal edilebilmesi için şubeler dahil işletme ve sözleşmeli
işletmeler adına düzenlenen yetki belgelerinden (Her yıl için)
20.000 TL
Bu harçlar, büyükşehir belediyesi olan illerde, bir önceki takvim yılımn son günü
itibarıyla Türkiye istatistik Kurumu tarafından yayımlanmış son verilere göre nüfusu 30.000'i
geçmeyen ilçeler hariç olmak üzere, bir kat artırımlı uygulamr."
b) "VI- Meslek erbabına verilecek tezkere, vesika ve ruhsatnamelerden alınacak
harçlar:" başlıklı bölümünün;
1) (9) ve (10) numaralı fıkralannm başlığının sonuna "(Her yıl için)" parantez içi hükmü
eklenmiş, (10) numaralı fıkrada yer alan "ve gıdai" ibaresi çıkarılmış, aynı fıkrada yer alan
"verilecek ruhsatnameler" ibaresinden sonra gelmek üzere "ile özel gıda kontrol
laboratuvarlarına verilen kuruluş izin belgeleri" ibaresi eklenmiştir.
2) Mülga (12) numaralı fıkrası aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
"12. Ayakta teşhis ve tedavi yapılan özel sağlık kuruluşlarına ait ruhsatnameler (Her yıl
için):
a) Muayenehane uygunluk belgesi
b) Özel poliklinik ruhsatnamesi
20.000 TL
30.000 TL
c) Özel tıp merkezi ruhsatnamesi
50.000 TL
Bu harçlar, büyükşehir belediyesi olan illerde, bir önceki takvim yılının son günü
itibarıyla Türkiye İstatistik Kurumu tarafından yayımlanmış son verilere göre nüfusu 30.000'i
geçmeyen ilçeler hariç olmak üzere, bir kat artınmlı uygulamr."
3) Mülga (17) numaralı fıkrası aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
"17. Ağız ve diş sağlığı hizmeti sunulan özel sağlık kuruluşlarına ait ruhsatnameler (Her
yıl için):
a) Ağız ve diş sağlığı muayenehanelerinden
20.000 TL
b) Ağız ve diş sağlığı polikliniklerinden
30.000 TL
c) Ağız ve diş sağlığı merkezlerinden
40.000 TL
ç) Ağız ve diş sağlığı hastanelerinden
40.000 TL
Bu harçlar, büyükşehir belediyesi olan illerde, bir önceki takvim yılının son günü
itibanyla Türkiye İstatistik Kurumu tarafından yayımlanmış son verilere göre nüfusu 30.000'i
geçmeyen ilçeler hariç olmak üzere, bir kat artırımlı uygulanır."
4) (19) numaralı fıkrasının (f), (g), (h), (i), G) bentlerinin sonuna "(Her yıl için)"
parantez içi hükmü eklenmiştir.
5) Sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"21. Hayvanların muayene edildiği, hastahklarımn teşhis ve tedavilerinin yapıldığı
muayenehane ve poliklinikler ile hastanelere verilen ruhsatnameler (Her yıl için):
a) Veteriner hekim muayenehane ruhsatı
10.000 TL
b) Veteriner hekim poliklinik ruhsatı
20.000 TL
c) Hayvan hastanesi ruhsatı
40.000 TL"
c) "XI-Finansal faaliyet harçları" başlıklı bölümünün mülga (2) numaralı fıkrası
aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
"2. Kıymetli madenler kuruluş ve faaliyet izin belgeleri
a) Kıymetli maden rafinerileri kuruluş izin belgeleri
7.500,000 TL
b) Kıymetli maden rafinerileri faaliyet izin belgeleri (Her yıl için)
7.500.000 TL
c)Kıymetli madenler aracı kurumlan faaliyet izin
belgeleri (Her yıl için)
5.000.000 TL
ç) Kıymetli madenler aracı kuruluşları faaliyet izin
belgeleri (Her yıl için)
5.000.000 TL"
c) Sonuna aşağıdaki bölüm eklenmiştir.
"XVI- Havayolu ve genel havacılık işletme ruhsat harçları (Her yıl için):
1) Ticari hava taşıma işletmeleri ruhsatlan
a) Tarifeli ve tarifesiz seferlerle yolcu ve yük taşımacılığı yapacak
havayolu işletmelerine verilen ruhsatlar
2.000.000 TL
b) Sadece tarifesiz seferlerle yolcu ve yük taşımacılığı yapacak
havayolu işletmelerine verilen ruhsatlar
1.500.000 TL
c) Tarifeli ve tarifesiz seferlerle sadece yük taşımacılığı yapacak
havayolu işletmelerine verilen ruhsatlar
1.000.000 TL
ç) Hava taksi işletmesi ruhsat harcı
500.000 TL
2) Genel havacılık işletme ruhsatı
100.000 TL"
Gerekçe: Yapılan düzenlemeyle, mevcut durumda harca tabi olmayan ayakta teşhis
ve tedavi yapılan özel sağlık kuruluşları ile ağız ve diş sağlığı hizmeti sunulan özel sağlık
kuruluşlarma ait belgeler, veteriner hekim muayenehane ve poliklinikleri ile hayvan
hastanelerine verilen ruhsatlar ve kıymetli madenler kuruluş ve faaliyet izin belgeleri, kuyum,
ikinci el motorlu kara taşıtı ve taşınmaz ticareti yetki belgeleri ile ticari havayolu ve genel
havacılık işletme ruhsatlarından yıllık harç alınması sağlanmaktadır.
Ayrıca mevcut durumda sadece ruhsat alımında harca tabi hususi hastaneleri ve
laboratuvarlan açmak için düzenlenen ruhsatnameler ile turizm müessesesi işletme belgelerine
ilişkin harç yıllık hale getirilmektedir.
Madde 11ekliyor2547 sayılı
4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun ek 9 uncu
maddesinin ikinci fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
"Ancak hazırlık sımfma ve/veya birinci sınıfa yerleştirme yılı dışındaki öğrenim ücretleri, cari
yıl haziran ayı yıllık üretici fiyat endeksi artışı ile cari yıl haziran ayı yıllık tüketici fiyat endeksi
artışı ortalaması da dikkate alınarak Yükseköğretim Kurulunun tespit edeceği esaslara göre
belirlenir."
Gerekçe: Vakıf yükseköğretim kurumlarında Öğrencilerden alınacak ücretleri
belirleme yetkisi mütevelli heyete aittir. Zamanla aday ve ara sınıf öğrencileri için ilan edilen
ücretlerin kapsamı ve bağlayıcılığı konusunda sorunlara yol açan uygulamalar ortaya çıkmış ve
öğrenci şikayetleri artmıştır. Bilindiği gibi Anayasa (m. 130/2) gereği vakıflar, kazanç amacına
yönelik olmamak şartı ile üniversite kurabilir. Madde ile bu kapsamda fiyat güncellemesine
ilişkin kurallann belirlenmesi amaçlanmaktadır.
Madde 12değiştiriyoribare değişikliği
13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kantmunun 20 nci
maddesinin birinci fıkrasımn (d) bendinin altıncı paragrafında yer alan "Bu bentte düzenlenen
satış ve devir işlemleri her türlü harçtan, bu işlemlere" ibaresi "Bu bentte düzenlenen satış ve
devir işlemlerine" şeklinde değiştirilmiştir.
Gerekçe: Madde ile noterler tarafından gerçekleştirilen tescil edilmiş araçlann
(ikinci el araçlann) satış ve devir işlemlerine ilişkin harç istisnası kaldırılmaktadır.
Madde 13değiştiriyoribare değişikliği3065 sayılı
25/10/1984 tarihli ve 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 17 nci
maddesinin (4) numaralı fıkrasının (p) bendinde yer alan "belediyeler ve il özel idarelerinin"
ibaresi "belediyeler, il özel idareleri ve yatırım izleme ve koordinasyon başkanhklannm"
şeklinde değiştirilmiştir.
Gerekçe: Maddeyle yatırım izleme ve koordinasyon başkanlıklarının
mülkiyetindeki taşınmazların satışı suretiyle gerçekleşen devir ve teslimlerin KDV'den istisna
tutulması amaçlanmaktadır.
Madde 14ekliyor3065 sayılı
3065 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 46- 2026 UEFA Avrupa Ligi Finali ve 2027 UEFA Konferans Ligi
Finali müsabakalan ile 2032 UEFA Avrupa Futbol Şampiyonası organizasyonuna ilişkin olmak
üzere Avrupa Futbol Federasyonları Birliği (UEFA), katılımcı takımlar ve organizasyonda
görevli tüzel kişilerden iş yeri, kanuni ve iş merkezi Türkiye'de bulunmayanlara, bu
müsabakalar ve organizasyon dolayısıyla yapılacak mal teslimleri ve hizmet ifalan ile bunların
bu müsabakalar ve organizasyon dolayısıyla yapacaklan mal teslimleri ve hizmet ifaları katma
değer vergisinden müstesnadır.
Bu maddede düzenlenen istisnalar dolayısıyla yüklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler
üzerinden hesaplanan vergilerden indirilir. İndirim yoluyla telafi edilemeyen vergiler ise 32 nci
madde hükümleri uyannca istisna kapsamında işlem yapan mükellefin talebi üzerine nakden
veya mahsuben iade edilir.
Hazine ve Maliye Bakanlığı istisna ve iadenin uygulamasına ilişkin usul ve esasları
belirlemeye yetkilidir."
Gerekçe: Maddeyle; UEFA ile işyeri, kanuni ve iş merkezi Türkiye'de bulunmayan
katılımcı takımlar ve organizasyonda görevli tüzel kişiliklere, ülkemizde oynanacak olan 2026
UEFA Avrupa Ligi Finali ve 2027 UEFA Konferans Ligi Finali müsabakalan ile ülkemizde
gerçekleştirilecek 2032 UEFA Avrupa Futbol Şampiyonası organizasyonuna ilişkin yapılacak
teslim ve hizmetler ile bunların bu müsabakalar ve organizasyon dolayısıyla yapacağı teslim ve
hizmetlerin katma değer vergisinden istisna tutulması, istisna kapsamdaki işlemler nedeniyle
yüklenilen katma değer vergisinin indirim ve iadesine imkan sağlanması amaçlanmaktadır.
Madde 15ekliyor3621 sayılı3218 sayılı
4/4/1990 tarihli ve 3621 sayılı Kıyı Kanununa aşağıdaki ek madde ve ekli
(9) numaralı kroki ile liste eklenmiştir.
"EK MADDE 7- Ekli(9)numaralı kroki ile listede sınır ve koordinatları gösterilen Orta
Karadeniz Serbest Bölgesi alamnda, 6/6/1985 tarihli ve 3218 sayılı Serbest Bölgeler Kanunu
uyarmca sınai, ticari ve hizmetle ilgili faaliyetlerin yürütülebilmesi amacıyla yapı ve tesisler
inşa edilebilir."
Gerekçe: Ülkemizdeki serbest bölge modeli temel olarak ihracata dayalı yatınm ve
üretimi teşvik etmek, doğrudan yabancı yatırımlan ve teknoloji girişini hızlandırmak,
işletmeleri ihracata yönlendirmek ve uluslararası ticareti geliştirmek amaçlarıyla 3218 sayılı
Serbest Bölgeler Kanunu kapsamında, ülkemizdeki gümrük ve vergi uygulamaları ile eşgüdüm
halinde yürütülmektedir. Serbest bölgeler kurulduklan günden bu yana milli gelirimize ve
ülkemiz ekonomisine; ihracat, yabancı yatırım çekilmesi, istihdam yaratılması gibi birçok
alanda ciddi katkılar sağlamışlardır. Bu hedef ve amaçlar doğrultusunda madde ile, 3621 sayılı
Kanuna ek madde eklenerek sımrları ekli kroki ve listede yer alan Orta Karadeniz Serbest
Bölgesi alamyla sınırlı olmak üzere 3218 sayılı Serbest Bölgeler Kanunu uyarınca sınai, ticari
ve hizmetle ilgili faaliyetlerin yürütülebilmesi amacıyla yapı ve tesisler inşa edilebilmesine
imkan sağlanması öngörülmektedir.
Madde 16değiştiriyor4632 sayılı
28/3/2001 tarihli ve 4632 sayılı Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım
Sistemi Kanununun ek 1 inci maddesinin birinci fıkrasımn ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Cumhurbaşkam, bu oranı yüzde ellisine kadar artırmaya, sıfıra kadar indirmeye yetkilidir."
Gerekçe: Maddeyle, bireysel emeklilik tasarruf ve yatırım sisteminde tasarrufların
artıniması sistemin etkinliğinin artarak hedeflenen fon büyüklüklerine ulaşılması, kamu mali
dengesinin gözetilmesi ve büyüyen fonlann finansman ve yatırımlara dönüşmesinde dengeli
büyüme sağlanmasını teminen devlet katkısı orammn mali hedefler doğrultusunda
belirlenmesine yönelik imkan oluşturulması amaçlanmaktadır.
Madde 17ekliyor
28/3/2002 tarihli ve 4749 sayılı Kamu Finansmam ve Borç Yönetiminin
Düzenlenmesi Hakkında Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 42- 5 inci maddede düzenlenen net borç kullanımı tutarı 2025 yılı
için, 1/1/2025 tarihinden geçerli olmak üzere, Bakan ve Cumhurbaşkanı tarafindan artırılan net
borç kullamm tutarına 595 milyar Türk lirası ilave edilerek uygulanır."
Gerekçe: 2023 yılında ülkemizde yaşanan deprem afetinin ekonomik ve sosyal
etkilerinin azaltılması amacıyla yapılan harcamalar ile 2025 yılı gelir yönlü bütçe gelişmeleri
nedeniyle ortaya çıkan ilave finansman ihtiyacının karşılanması ve Hazine nakit rezervinin
belirli bir seviyede tutulabilmesi amacıyla sene başında yılı Bütçe Kanunu ile belirlenen net
borç kullanım tutarının artırılması hedeflenmektedir.
Madde 18ibare değişikliği5510 sayılı
31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası
Kanununun;
a) 41 inci maddesinin birinci fıkrasmda yer alan "% 32'si" ibaresi "(a) bendinde bulunanlar
için % 32'si diğerleri için % 45'i", "%20" ibaresi"% 39",
b) 46 ncı maddesinin ikinci fikrasında yer alan "kazancı" ibaresi "kazancımn %45'i",
c) Geçici 31 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan "esaslanna göre" ibaresi "esaslarma
göre % 45 oram üzerinden",
d) Geçici 36 ncı maddesinin birinci fikrasında yer alan "%32'si" ibaresi "%45'i" şeklinde,
ikinci fıkrasmda yer alan "kesenek ve karşılık oranlan" ibaresi "kesenek ve karşılık oranlan %45
olarak",
e) Geçici 43 üncü maddesinin birinci fıkrasmda yer alan "borçlanacaklan süreye ilişkin
olarak" ibaresi "borçlanacaklan süreye ilişkin olarak %45 oramnda",
f) Geçici 44 üncü maddesinin birinci fikrasında yer alan "emekli keseneğine esas aylık
tutarlan" ibaresi "emekli keseneğine esas aylık tutarlannm %45'i",
g) Geçici 84 üncü maddesinin ikinci fıkrasımn birinci cümlesinde yer alan "kazanç tutan
üzerinden" ibaresi "kazanç tutannm %45'i üzerinden",
şeklinde değiştirilmiştir.
Gerekçe: Sosyal güvenlik sistemimizde borçlanmalar fiili çalışma olmadan belirli
objektif durumlarda kanunla belirtilen sigortalılara belirli bir tutar karşılığında kazandırılan
hizmet çeşididir. Aynca borçlanmalar aktif-pasif oranının düşmesine yol açmakta ve sosyal
güvenlik sisteminin sürdürülebilirliğine olumsuz etkileri olmaktadır. Borçlanma tutarlarımn
artırılması ile sürdürülebilir sosyal güvenlik sistemine katkı sağlanması amaçlanmaktadır.
Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasımn (b) bendine tabi kendi nam ve hesabına
faaliyette bulunan sigortalılardan, sigorta prim tutarlarını süresinde ödememeleri nedeniyle
sigortalılıkları çeşitli zamanlarda durdurulanlar bu primlerini daha sonra toplu olarak prim
ödemek suretiyle canlandırabilmektedirler. Durdurulan sigortalılık süreleri her zaman
ödenebilir ve istenilen zamanda hizmet kazamlabilir bir durum ortaya çıkardığından sigortalılar
açısından da ödeme alışkanlıklarım bozmaktadır. Primini zamanında ödeyen sigortalıları da bu
açmdan dezavantajlı duruma düşürmektedir. Durdurulan sigortalılık süresinin ihya maliyetinin,
yasal süresinde ödenen prim maliyetinden yüksek tutularak sigortalıların primlerini yasal
süresinde ödeme alışkanlığının artırılması ve prim tutarlanm zamamnda ödeyen
sigortalılanmızm dezavantajlı duruma düşmemeleri amaçlanmaktadır.
Öte yandan 5510 sayılı Kanunun 41 inci maddesinde yapılan değişikliğe paralel olarak
hakkında 5434 sayılı Kanun hükümleri uygulanan sigortalılar için de borçlanma prim oranlan
%45 olarak alınarak sigortalılar arasında eşitlik sağlanması amaçlanmaktadır.
Madde 19değiştiriyoribare değişikliği5510 sayılı
5510 sayılı Kanunun;
a) 52 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan "%32'sidir" ibaresi "%33'üdür",
"%20'si" ibaresi "%2ri",
b) Ek 5 inci maddesinin altıncı fıkrasında yer alan "%34,5'i" ibaresi "%35,5'i",
"%20'si" ibaresi "%21'i",
c) Ek 6 ncı maddesinin dördüncü fıkrasında yer alan "%32,5'i" ibaresi "%33,5'i",
"%20'si" ibaresi "%21'i",
d) Ek 9 uncu maddesinin ikinci fıkrasında yer alan "%32,5" ibaresi "%33,5", "%20'si"
ibaresi "%21'i",
şeklinde değiştirilmiştir.
Gerekçe: Yapılacak düzenleme ile malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları prim
oranında artış sağlanması amaçlanmaktadır. Söz konusu artış ile Kurumun aktüeryal dengesinin
korunması ve uzun vadede sosyal güvenlik sisteminin sürdürülebilirliğine katkı sağlanması
hedeflenmektedir.
Madde 20ibare değişikliği5510 sayılı
5510 sayılı Kanunun 81 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinin
birinci cümlesinde yer alan "%20'sidir." ibaresi "%2ridir.", ikinci cümlesinde yer alan
"%iri" ibaresi "%12'si", (b) bendinde yer alan "%20" ibareleri "%21" şeklinde, (ı) bendinin
birinci cümlesinde yer alan "dört" ibaresi "iki" şeklinde değiştirilmiş ve (k) bendi yürürlükten
kaldırılmıştır.
Gerekçe: 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 81 inci
maddesinin birinci fıkrasında düzenlenen uzun vadeli sigorta kollan prim oranında artış
sağlanarak, Kurumun aktüeryal dengesinin korunması ve uzun vadede sosyal güvenlik
sisteminin sürdürülebilirliğine katkı sağlanması hedeflenmektedir.
Aynca, kamu kaynağımn daha etkin kullanılabilmesi amacıyla imalat dışı sektörlerde
faaliyet gösteren işverenlere yönelik sağlanan 5510 sayılı Kanunun 81 inci maddesinin birinci
fıkrasımn (ı) bendinde yer alan dört puanlık prim indirimi uygulamasında değişiklik yapılması
amaçlanmaktadır.
Genç girişimcilerin bir yıl süreyle prim tutarlarının Hazine tarafından karşılanmasına
ilişkin teşvik uygulamasının izlenmesi ve etki değerlendirme çalışmalan neticesinde söz
konusu desteğin olumlu etkisi tespit edilemediğinden, kamu kaynaklanmn etkili, ekonomik ve
verimli kullamiması prensibi doğrultusunda 5510 sayılı Kanunun 81 inci maddesinin birinci
fıkrasının (k) bendinde yer alan düzenlemenin kaldırılması yönünde değişiklik yapılmaktadır.
Madde 21değiştiriyoribare değişikliği5510 sayılı
5510 sayılı Kanunun 82 nci maddesinin birinci fikrasında yer alan "7,5"
ibaresi "9" olarak değiştirilmiştir."
Gerekçe: Mevcut mevzuata göre prime esas kazanç üst sının, asgari ücretin 7,5 katı
olarak uygulanmaktadır. Ancak ücret seviyelerindeki artışlar sebebiyle bu üst sınırın artırılması
ihtiyacı doğmuştur. Prime esas kazanç üst sınırının asgari ücretin 9 katına çıkanlması, hem
sigortalılar yönünden emekli aylıklarımn ve diğer sosyal güvenlik haklarının iyileştirilmesine
hem de Kurumun aktüeryal dengesinin korunmasına ve uzun vadede sosyal güvenlik sisteminin
sürdürülebilirliğine katkı sağlayacaktır.
Madde 22ekliyor5510 sayılı
5510 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
"EK MADDE 24 - Kurumdan gelir veya aylık alanların, kendi sigortalılığı ve/veya hak
sahibi olduğu kişinin sigortalılığı nedeniyle oluşan genel sağlık sigortası primi dahil prim ve
prime ilişkin borçlan, %25 oranını geçmemek üzere gelir veya aylıklanndan kesilmek suretiyle
tahsil edilir.
Bu maddenin uygulamasına ilişkin usul ve esaslar, Kurum tarafından düzenlenir."
Gerekçe: Düzenleme ile Sosyal Güvenlik Kurumundan gelir veya aylık alanların,
genel sağlık sigortası primi dahil kendi sigortalılığı ve/veya hak sahibi olduğu kişinin
sigortalılığı nedeniyle prim ve prime ilişkin gecikme cezası ve zammı borcu bulunanların bu
borçlarımn, kendilerine/hak sahiplerine bağlanan gelir veya aylıklardan %25 oranını geçmemek
üzere kesinti yapılarak tahsil edilmesi sağlanmaktadır.
Madde 23ekliyor926 sayılı5510 sayılı
5510 sayılı Kanunun geçici 4 üncü maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"15 inci maddesinin birinci fıkrasımn (e) bendi hariç 5434 sayılı Kanun hükümlerine
göre yapılan borçlanma tutarları ile 27/7/1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri
Personel Kanununun geçici 32 nci maddesi kapsamında Türk Silahlı Kuvvetlerinde geçmiş
kabul edilen sürelere ait emekli keseneği ve kurum karşılık tutarlarımn hesaplanmasında
kesenek ve karşılık veya borçlanma oram %45 olarak uygulamr."
Gerekçe: 5510 sayılı Kanunun 41 inci maddesinde yapılan değişikliğe paralel olarak
hakkında 5434 sayılı Kanun hükümleri uygulanan sigortalılar içinde borçlanma prim
oranlarının %45 şeklinde alınarak sigortalılar arasında eşitlik sağlanması amaçlanmaktadır.
Madde 24değiştiriyoribare değişikliği5510 sayılı
5510 sayılı Kanunun geçici 108 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan
"dört" ibaresi "iki" şeklinde değiştirilmiştir.
Gerekçe: 5510 sayılı Kanunun 81 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde
yapılan değişikliğe istinaden teknik düzenleme yapılmaktadır.
Madde 25ekliyor
5510 sayılı Kanıma aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 110- 2025 yılında götürü bedel üzerinden hizmet alım sözleşmesi
yapılmış kamu üniversite sağlık hizmeti sunucularımn Kuruma 31/12/2025 tarihine kadar bu
sözleşme kapsamında verdikleri tedavi hizmetlerine ilişkin toplam tahakkuk tutarının götürü
bedel sözleşme tutarından düşük olması durumunda, aradaki fark terkin edilir. Terkin edilen
tutar, Bakanlık bütçesine bu amaçla tahsis edilecek ödenekten karşılanır.
Bu maddeye ilişkin usul ve esaslar Hazine ve Maliye Bakanlığının görüşü alınarak
Kurumca belirlenir."
Gerekçe: Sosyal Güvenlik Kurumu ile Götürü Bedel Üzerinden Sağlık Hizmetleri
Alım Sözleşmesi ve Usul Esasları kapsammda; üniversite sağlık hizmeti sunucuları ile 2025
yılı global ödeme tutarları belirlenmek suretiyle sözleşmeler imzalandığından, üniversite sağlık
hizmeti sunuculannca hizmetin ifasında mali güçlük yaşanmaması ve hizmetlerinin
sürdürülebilirliğinin sağlanması amacıyla ek sözleşmeler ile üniversite sağlık hizmeti
sunucularına ek bütçe desteği sağlanabilmektedir. Götürü bedel sözleşme hükümleri gereğince,
2025 yılı götürü bedel sözleşme tutarından aşağıda kalan tahakkuk tutarları arasındaki fark
üniversite hastanelerinin 2026 yılındaki alacaklarından mahsup edilecektir. Söz konusu durum
kamu üniversite sağlık hizmeti sunucularmca 2026 yılında sağlık hizmetlerinin
sürdürülmesinde aksaklıklara neden olabilecektir. Düzenleme ile kamu üniversite sağlık
hizmeti sunuculanmn finansal sürdürülebilirliğinin desteklenmesi hedeflendiğinden, terkin
edilen bu tutarların. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı bütçesine bu amaçla tahsis edilecek
ödenekten karşılanması amaçlanmaktadır.
Madde 26değiştiriyoribare değişikliği5520 sayılı
13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun geçici 2 nci
maddesinin birinci fıkrasmda yer alan "31/12/2025" ibaresi "31/12/2035" şeklinde
değiştirilmiştir.
Gerekçe: Kurumlar Vergisi Kanununun geçici 2 nci maddesinde yer alan demek
veya vakıflarca elde edilen kesinti suretiyle vergilendirilmiş kira gelirleri ile menkul kıymet ve
faiz gelirleri; Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okullardaki atölye ve uygulama birimleri ile
çıraklık ve halk eğitim merkezlerindeki uygulama birimlerine bağlı döner sermaye
işletmelerinin gelirleri nedeniyle iktisadi işletme oluşmuş sayılmayacağına yönelik
düzenlemenin uygulama süresinin 31/12/2035 tarihine kadar uzatılması amaçlanmaktadır.
Madde 27ekliyor5520 sayılı
5520 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇÎCİ MADDE 18- (1) 2026 UEFA Avrupa Ligi Finali ve 2027 UEFA Konferans
Ligi Finali müsabakalarımn Türkiye'de oynanması ile 2032 UEFA Avrupa Futbol
Şampiyonasının Türkiye'de düzenlenmesine ilişkin olarak Türkiye'de elde ettikleri kazanç ve
iratlan dolayısıyla Avrupa Futbol Federasyonları Birliği (UEFA) ile işyeri, kanuni ve iş merkezi
Türkiye'de bulunmayan katılımcı takımlar ve organizasyonda görevli tüzel kişiler gelir ve
kurumlar vergisinden muaftır. Bu muafiyet, tevkif yoluyla alınan vergileri de kapsar. Avrupa
Futbol Federasyonları Birliği (UEFA) Türkiye Ofisinin bu müsabakalar ve Şampiyona
kapsamında elde ettiği gelirler dolayısıyla iktisadi işletme oluşmuş sayılmaz."
Gerekçe: Ülkemizde oynanacak olan 2026 UEFA Avrupa Ligi Finali ve 2027
UEFA Konferans Ligi Finali müsabakaları ile 2032 UEFA Avmpa Futbol Şampiyonası
kapsamında Avmpa Futbol Federasyonları Birliği (UEFA) ile işyeri, kanuni ve iş merkezi
Türkiye'de bulunmayan katılımcı takımlar ve organizasyonda görevli tüzel kişiliklerin, bu
müsabakalara ilişkin olarak Türkiye'de elde ettikleri kazanç ve iratlan dolayısıyla gelir ve
kummlar vergisinden muaf tutulmaları sağlanmaktadır. Ayrıca, söz konusu muafiyetin bu
kapsamda elde edilecek kazanç ve iratlar üzerinden tevkif yoluyla alınması gereken vergileri
de kapsadığı düzenlenmektedir. Öte yandan, Avmpa Futbol Federasyonları Birliği (UEFA)
Türkiye Ofisi'nin bu müsabakalar ve Şampiyona kapsamında elde ettiği gelirler dolayısıyla
iktisadi işletme oluşmuş sayılmayacağı hususunda düzenleme yapılmaktadır.
Madde 28değiştiriyoribare değişikliği5941 sayılı
14/12/2009 tarihli ve 5941 sayılı Çek Kanununun geçici 3 üncü
maddesinin beşinci fıkrasında yer alan "31/12/2025" ibaresi "31/12/2028" şeklinde
değiştirilmiştir.
Gerekçe: 5941 sayılı Çek Kanununun geçici 3 üncü maddesinin beşinci fikrası
uyarınca 31/12/2025 tarihine kadar üzerinde yazılı düzenleme tarihinden önce çekin ödenmek
için muhatap bankaya ibrazımn geçersiz olduğu düzenlenmektedir. Bu düzenleme uyarınca,
üzerinde yazılı düzenleme tarihinden önce çek bankaya ibraz edilememekte, borçlu ödemelerini
bu uygulama doğmltusunda planlayabilmektedir. Maddede öngörülen sürenin uzatılmaması
halinde 1/1/2026 tarihinden itibaren çek üzerindeki düzenlenme tarihinden önce çekin bankaya
ibrazı mümkün hale gelecek ve bankada karşılığımn bulunması halinde ödenmesi zaruri hale
gelecektir.
Çek Kanununda belirtilen sürenin uzatılmaması durumunda çek hesabı sahiplerinin
likidite sorunu ile karşılaşmaları ve ödemelerini gerçekleştirememe ihtimali doğacak ve bu
durum piyasa akışım sekteye uğratabilecektir. Çekin ciro yoluyla el değiştirmesinin yaygın bir
uygulama olduğu da dikkate alındığında tek bir çekin ödenmemesi birden fazla mağdurun
ortaya çıkmasına neden olabilecektir. Ticaretin sürdürülebilirliğinin sağlanması ile çek hesabı
sahiplerinin nakit akışlarım planlayabilmelerine imkân tanınması bakımından, üzerinde yazılı
bulunan düzenleme tarihinden önce çeklerin ödenmek için muhatap bankaya ibrazının geçersiz
olmasına ilişkin düzenlemede yer verilen 31/12/2025 tarihinin 31/12/2028 tarihine kadar
uzatılması amaçlanmaktadır.
Madde 29değiştiriyoribare değişikliği6111 sayılı
13/2/2011 tarihli ve 6111 sayılı Bazı Alacakların Yeniden
Yapılandırılması ile Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ve Diğer Bazı Kanun
ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun geçici 16 ncı
maddesinin birinci fıkrasında yer alan "31/12/2025" ibaresi "31/12/2035" şeklinde
değiştirilmiştir.
Gerekçe: Maddeyle, 6111 sayılı Kanunun geçici 16 ncı maddesinde yer alan
istisnanın uygulama süresi 31/12/2035 tarihine kadar uzatılmaktadır. Böylelikle, İstanbul
Sismik Riskin Azaltılması ve Acil Durum Hazırlık Projesi kapsamında İstanbul Valiliğine bağlı
olarak faaliyet gösteren İstanbul Proje Koordinasyon Birimine yapılacak teslim ve hizmetler
için, finansmam yabancı devletler, uluslararası kurum ve kuruluşlarca karşılanmak şartıyla,
sağlanan istisnanın 2035 yılının sonuna kadar devam etmesi amaçlanmaktadır.
Madde 30değiştiriyor
16/5/2012 tarihli ve 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların
Dönüştürülmesi Hakkında Kanunun ek 4 üncü maddesinin birinci ve ikinci fıkralarında yer alan
"31/12/2025" ibareleri "31/12/2027" şeklinde değiştirilmiştir.
Gerekçe: Ülkemizin büyük bir bölümü deprem kuşağında yer almaktadır. Bu
çerçevede 6306 sayılı Kanunun 5nirürlüğe girdiği tarihten itibaren 10 yılı aşkın süredir dönüşüm
uygulamaları yürütülmekte ve yaklaşık 6,5 milyon hanenin dönüştürülmesi gerektiği
değerlendirilmektedir. Zemin durumu veya üzerindeki yapılaşmalar nedeniyle 1.500.000 adet
bağımsız birimin acilen dönüştürülmesi gerekmekte olup bunlardan her yıl 300.000 adet
bağımsız birimin dönüşümünün Başkanlık tarafından sağlanması hedeflenmektedir. Bu sebeple
ülkemizdeki afet riski karşısında dönüşüm uygulamalannm hızlı ve etkin bir şekilde
yürütülmesi önem arz etmektedir.
Doğal afetlerin yanı sıra kendiliğinden çöken binalarm da sebep olduğu sorunlar
yaşanabilmektedir. Bu durumlarda harekete geçilerek hızlı bir şekilde müdahale edilebilmesi
gerekmektedir. Bu nedenle durumun detayı ve maliyeti gözetilerek Dönüşüm Projeleri Özel
Hesabından kaynak aktarımı yapılabilmektedir. Aynca afet ve acil durumlardan etkilenen
bölgelere malzeme ve ekipman ihtiyaçlarımn karşılanması da dönüşüm projeleri özel
hesabından hızlıca sağlanmaktadır.
Bu kapsamda Dönüşüm Projeleri Özel Hesabının ülkemiz genelini ilgilendiren önemli
ve ivedi iş ve işlemlerde kullanılması sebebiyle, 6306 sayılı Kanun kapsamındaki dönüşüm
uygulamalannm sekteye uğramaması için bu Kanun kapsamında oluşturulmuş olan dönüşüm
projeleri özel hesabının 2027 yılının sonuna kadar devam etmesi ve 2028 yılından itibaren de
bu hesabın kapatılması öngörülmektedir.
Madde 31ekliyor6306 sayılı
6306 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 5- (1) Başkanlık, 31/12/2029 tarihine kadar bu Kanun kapsamındaki
uygulamalarda kullanılmak üzere kaynak temin etmek maksadı ile taksitli toplam alacak
miktan esas alınarak sermayesinin yarısından fazlası doğrudan veya dolaylı olarak kamuya ait
olan bankalardan iç borçlanma yapabilir. Anapara, faiz ve borçlanma nedeniyle oluşacak
giderlerin toplamı, muhasebe kayıtlarında gösterilen taksitli toplam alacak miktarının yüzde
yirmi beşini aşamaz. Bu kapsamda yapılacak borçlanma miktan ve ödeme yapısı, bu alacakların
vade yapısına uyumlu olarak belirlenir. Bu kapsamda söz konusu alacaklardan tahsil edilen
tutarlar, Öncelikle borçlanma sebebiyle ortaya çıkan anapara, faiz ve diğer borçlanma giderleri
için kullanılır."
Gerekçe: Ülkemizin deprem başta olmak üzere afet riski altında olması sebebiyle
kentsel dönüşüm hizmetlerinin daha etkin, verimli, kaliteli ve zamanında yerine
getirilebilmesinin önemi aşikârdır. Bu sebeple, 6306 sayılı Kanun kapsamında yürütülen
uygulamalar sonucunda Başkanlıkça yapılan ödemeler ile 6306 sayılı Kanun kapsamında
sağlanan gelirlerin uzun vadeli olarak tahsil edilmesi nedeniyle Başkanlıkça sermayesinin
yansından fazlası doğrudan veya dolaylı olarak kamuya ait olan bankalardan iç borçlanma
yoluna gidilmesi gerekliliği hasıl olmuştur.
Kamu tüzel kişiliğini haiz Kentsel Dönüşüm Başkanlığının kurulması ile Başkanlığın
malvarlığını veya taşınmazlarını teminat göstermek suretiyle sermayesinin yansından fazlası
doğrudan veya dolaylı olarak kamuya ait olan bankalardan iç borçlanma yapabilmesiyle,
ülkemizin büyük bir tehditle karşı karşıya kaldığı deprem gerçeği nazara alındığında, birden
çok riskli yapıda/riskli alanda henüz başlamlamayan dönüşüm uygulamalarına başlanılabilecek
ve neticede dönüşümün yapıldığı alanlardaki vatandaşların herhangi bir afet karşısında can ve
mal güvenlikleri daha süratli biçimde teminat altına alınacaktır. Önceden tahmin edilmesi
mümkün olmayan başta deprem olmak üzere afet riski gerçeği karşısında ülkemizdeki yapı stok
durumu da göz önüne alındığında afete dirençli yerleşim yerlerinin inşa edilmesi ile afet riskine
karşı can ve mal güvenliğini koruyacak önlemlerin alınması sosyal devlet anlayışının bir
gerekliliğidir.
Madde 32değiştiriyoribare değişikliği6446 sayılı
14/3/2013 tarihli ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunumm geçici 6 ncı
maddesinin birinci fıkrasında yer alan "31/12/2025" ibaresi "31/12/2030" şeklinde, fıkranın
üçüncü cümlesinde yer alan "yüzde onu" ibaresi "yüzde otuzu" şeklinde ve "yüzde beşi" ibaresi
"yüzde onbeşi" şeklinde ve dördüncü cümlesinde yer alan "yüzde onu" ibaresi "yüzde otuzu"
şeklinde değiştirilmiştir.
Gerekçe: Madde ile genel aydınlatma giderlerine genel bütçenin de katkısını
sağlayan maddenin uygulama süresi 2030 yılı sonuna uzatılmak suretiyle genel aydmlatma
giderlerinin tamamımn mahalli idareler tarafından ödenmesinin önüne geçilmektedir. Ayrıca
genel aydınlatma giderleri kapsamında belediyelerin genel bütçe vergi gelirleri payından
yapılacak kesinti oranlanna yönelik düzenleme yapılmaktadır. Bu kapsamda büyükşehir
belediyelerinin sınırlan içinde 2014 yılından bu yana %20 olarak uygulanan % lO'luk kanuni
oran %30, diğer belediyeler ve mücavir alanlannda 2014 yılından bu yana % 10 olarak
uygulanan %5'lik kanuni oran %15 ve bu sınırlar dışında ilgili il özel idarelerinde 2014 yılından
bu yana% 20 olarak uygulanan %10'Iuk kanuni oran %30 olarak belirlenmektedir.
Öngörülen düzenlemeyle; genel aydınlatma toplam maliyetinin merkezi idare ile
mahalli idareler arasındaki paylaşımı daha dengeli hale getirilerek uygulamada otokontrolün
sağlanmasma daha fazla katkı sunulması ve bu kapsamda genel aydınlatmanın kamuya olan
toplam maliyetinin daha kontrol edilebilir düzeylerde dengelenmesi amaçlanmaktadır.
Madde 33değiştiriyoribare değişikliği7179 sayılı
25/6/2019 tarihli ve 7179 sayılı Askeralma Kanununun 40 mcı maddesinin
üçüncü fikrasında yer alan "%32'si" ibaresi "%45'i" şeklinde değiştirilmiştir.
Gerekçe: 5510 sayılı Kanununun 41 inci maddesinde borçlanma oramnm %45 olarak
belirlenmesi sonucunda Askeralma Kanununda da askerlik borçlanma oramnda değişiklik
yapılması öngörülmektedir.
Madde 34ekliyor631 sayılı5393 sayılı
4/7/2001 tarihli ve 631 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin
Mali ve Sosyal Haklarında Düzenlemeler ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 12 nci maddesinin birinci
fıkrasına aşağıdaki cümleler eklenmiştir.
"İlgili kanunları uyarınca seçimle göreve gelmiş bulunan; belediye başkanı ve vekili, belediye
meclisi ve il genel meclisi başkanı, başkan vekili ve üyeleri, belediye encümeni ve il encümeni
başkanı, başkan vekili ve üyelerinin 5393 sayılı Belediye Kanunu, 5216 sayılı Büyükşehir
Belediyesi Kanunu, 5355 sayılı Mahalli İdare Birlikleri Kanunu ve 5302 sayılı İl Özel İdaresi
Kanunu kapsamında il özel idaresi, bü5^şehir belediyesi, belediye ve mahalli idare birliği
bünyesinde yürüttükleri görevler nedeniyle aldıkları ödenekler ve huzur hakları birinci cümle
kapsamı dışındadır. Ancak ikinci cümlede yer alan görevler için ödenek ve/veya huzur hakkı
ödenenlerden birinci cümle kapsamında görevi bulunanlara, ikinci cümlede yer alan
görevlerden yalmzca biri için ödenek ve/veya huzur hakkı ödenir."
Gerekçe: 7521 sayılı Kanunun 29 uncu maddesi ile 631 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin 12 nci maddesi 1/1/2025 tarihinden itibaren yürürlüğe girecek şekilde
değiştirilmiştir. Buna göre, yapılan düzenleme ile belediye başkanları, belediye meclisi üyeleri ve
il genel meclisi üyeleri ile il özel idareleri, belediyeler, il özel idareleri ve belediyelerin bağlı
kumluşlan, kurduklan veya üye oldukları birlikler ile doğrudan veya dolaylı olarak tek başma veya
birlikte ya da ayn ayn sermayesinin yansından fazlasına sahip olduklan şirketlerde istihdam edilen
her statüdeki personel kanun kapsammda sayılan görevleri bakımmdan yalmzca bir görevi için
ödeme alabilecektir. Bununla birlikte kanunun geniş şekilde düzenlenen kapsamı, ilgili kanunlan
gereği mahalli idare organlanmn zorunlu olarak yürüttükleri görevleri de içerdiğinden birçok yer
ve görev bakımmdan yüklenilen görevlerin sürdürülebilirliği ile ilgili muhtelif sakıncalar ortaya
çıkarmaktadır. Sonuç olarak, mahalli idareler bünyesindeki organlarda ve bu organlara bağlı
olarak yürütülen komisyonlarda kanun gereği yürütülmesi zorunlu olan hizmetler bakımmdan 631
sayılı KHK'mn 12 nci maddesi kapsammdan muaf olunması amaçlanmaktadır. Aynca; bu kişilere
şirketlerde görev almalan durumunda ödenek ve huzur haklanndan yalnızca bir tanesinin
ödenmesi amaçlanmaktadır.
Madde 35
Bu Kanunun;
a) 1 inci, 10 uncu, 18 inci, 21 inci, 22 nci, 23 üncü, 32 inci ve 33 üncü maddeleri
1/1/2026 tarihinde,
b) 2 nci ve 3 üncü maddeleri 2025 yılı gelir ve kazançlarına uygulanmak üzere yayımı
tarihinde,
c) 8 inci, 12 nci ve 13 üncü maddeleri yayımını izleyen ayın başında,
ç) 19 uncu, 20 nci ve 24 üncü maddeleri 2026 yılı Ocak ayı başında,
d) 34 üncü maddesi 1/1/2025 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
e) Diğer maddeleri yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Gerekçe: Yürürlük maddesidir.
Madde 36
Bu Kanun hükümlerini Cumhurbaşkanı yürütür.
EK-9
SAMSUN TEKKEKÖY
(ITRF-96 UTM 3 Derece Koordinatları)
Nokta No
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
533756.230
533572.260
533562.420
533543.540
533517.160
533500.500
533349.770
533319.040
533286.380
533256.300
533231.610
533131.170
533071.270
533047.650
533036.900
532998.450
X
4568765.420
4568460.290
4568443.960
4568451.380
4568461.730
19
20
21
22
23
24
25
532780.920
532686.740
532675.080
532849.000
532958.340
533221.660
533240.100
533508.770
533777.430
4568468.290
4568527.450
4568539.520
4568552.340
4568564.150
4568573.880
4568613.710
4568637.420
4568646.780
4568551.040
4568666.280
4568783.650
4568839.730
4568846.690
4569181.790
4569392.460
4569283.800
4569276,200
4569165.340
4569054.490
26
533900.020
4569003,900
15
16
17
18
8
Y
Gerekçe: Yürütme maddesidir.
vergi KANUNLARI İLE BAZI KANUNLARDA VE 631 SAYILI KANUN
HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
TEKLİFİ