İçeriğe geç
MECLİSGenel Kurul'un son durumu içinBugün sayfası →
Kanun teklifi · 2/3232 · Komisyonda

Özel Tüketim Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi

Teklif ile, yirmi veya üzeri yaştaki taşıt araçlarının bir daha kullanılmamak üzere hurdaya çıkartılması, araç sahiplerinin ilk iktisaplarında özel tüketim vergisi alınmaması amaçlanmaktadır.

TBMM kaydındaki özet.

İlk imza
Müzeyyen Şevkin
CHP · Adana

Komisyon süreci

  1. 23 TEMMUZ 2025
    Sunuldu
  2. ESAS KOMİSYON
    Plan ve Bütçe Komisyonu
    Geliş 29 Ağustos 2025 · Komisyonda

Genel gerekçe

Teklifi verenlerin neden gerekli gördüğünü anlattığı bölüm (teklif metninden).

Gerekçeyi oku
Türkiye, atık yönetimi ve geri dönüşüm süreçlerinin geliştirilmesi açısından eski ve yüksek emisyonlu araçların trafikten çekilmesi için yeni bir adım atmalıdır. Hazırladığımız kanun teklifi ile çevreye ve ekonomiye zarar veren eski araçların kullanımının önlenmesi, çevreye ve doğaya uyumlu yeni yerli araçların temini amaçlanmaktadır. 20 yaş ve üzeri araç sahiplerine yeni yerli araç alımında Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) muafiyeti sağlanması, eski ve yüksek emisyonlu araçların trafikten çekilmesiyle çevre kirliliğini azaltmak, trafik güvenliğini artırmak, yerli araç üretimini ve kullanımını teşvik etmek amaçlanmaktadır. Ülkemizde doğal kaynakların korunması ve çevresel sürdürülebilirliği desteklemek son derece önemlidir. Geri dönüşüm faaliyetlerinin teşvik edilmesi, atık malzemelerin ekonomiye tekrar kazandırılmasının sağlanması, ekonomik kaynakların daha verimli kullanılmasına ve yeni iş alanlarının oluşturulmasına katkı sunacaktır. Sunduğumuz yasa teklifi ile döngüsel ekonomi modelinin ilerlemesine yardımcı olmak, atıkların yeniden değerlendirilmesi ve geri dönüşümünün yanı sıra ekonomik döngünün sürekliliğinin sağlanmasına destek sunmak amaçlanmıştır. Türkiye'de hem çevresel hem de ekonomik açıdan önemli faydalar sağlayan bir düzenleme yapılması ve bu düzenlemenin etkin bir şekilde uygulanması, sürdürülebilir bir geleceğe ulaşma hedeflerine de önemli bir katkı sunacaktır.

Maddeler

3 madde · gerekçesiyle birlikte
Madde 1ekliyor4760 sayılı237 sayılı
6/6/2002 tarihli ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir. "GEÇİCİ MADDE 10- Bu maddenin yayımı tarihinden 31/12/2025 tarihine kadar bu Kanuna ekli (il) sayılı listedeki [(87.11), (88.02), (8901.10.10.00.11), (8901.10.90.00.11) ve (89.03) G.T.LP. numaralı araçlar hariç] kayıt ve tescile tâbi 20 ve daha büyük yaştaki taşıt araçlarının, kendi adlarına kayıtlı olan gerçek veya tüzel kişiler tarafından, bu araçların bir daha kullanılmamak üzere hurdaya çıkartılarak hurdaya çıkarılan araçla aynı cinsten [(87.03) G.Tİ.P. numaralı araçlardan sadece motor silindir hacmi 1600 cm^'ü geçmeyen] bir aracın ilk iktisabında, özel tüketim vergisi alınmaz. 5/1/1961 tarihli ve 237 sayılı Taşıt Kanunu kapsamına giren kurumlar (belediyeler hariç) birinci fıkra hükmünden yararlanamazlar. Hurdaya çıkartılan araçların yaşı, tescil işleminin yapıldığı yıl dikkate alınmaksızın tescil belgesinde yazılı model yılında aracın bir yaşında olduğu kabul edilmek suretiyle tespit olunur. Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Hazine ve Maliye Bakanlığınca belirlenir."
Gerekçe: Türkiye'de 20 ve daha büyük yaştaki taşıt araçlarının bir daha kuiianılmamak üzere hurdaya çıkartılması, araç sahipierinin iik iktisabında özel tüketim vergisi alınmaması amaçianmıştır.
Madde 2
Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Gerekçe: Yürürlük maddesidir.
Madde 3
Bu Kanun hükümlerini Cumhurbaşkanı yürütür. -t GRU
Gerekçe: Yürütme maddesidir. A.- ÖZEL TÜKETİM VERGİSİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPİLMASİNA DAİR KANUN TEKLİFİ

Maddeler TBMM'deki teklif metninden otomatik ayrıştırılmıştır; asıl metin için teklif PDF'i ↗

İmza sahipleri

1 milletvekili · parti, imza günündeki partisidir

Kaynak: TBMM'nin kamuya açık kayıtları. Maddeler ve gerekçeler teklif metninden otomatik ayrıştırılır; asıl metin TBMM'deki PDF'tir. Hata bildir