İçeriğe geç
MECLİSGenel Kurul'un son durumu içinBugün sayfası →
Kanun teklifi · 2/3252 · Komisyonda

Özel Tüketim Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi

Teklif ile, çiftçi kayıt sisteminde kaydı bulunan ve ziraat odasında aktif üyeliği olan gerçek kişilerin, üretim amacıyla ilk defa satın aldıkları pikap (pick-up) tipi araçların özel tüketim vergisinden istisna tutulması amaçlanmaktadır.

TBMM kaydındaki özet.

İlk imza
Adnan Beker
Bağımsız · Ankara

Komisyon süreci

  1. 1 AĞUSTOS 2025
    Sunuldu
  2. ESAS KOMİSYON
    Plan ve Bütçe Komisyonu
    Geliş 29 Ağustos 2025 · Komisyonda
  3. TALİ KOMİSYON
    Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu
    Geliş 29 Ağustos 2025 · Komisyonda

Genel gerekçe

Teklifi verenlerin neden gerekli gördüğünü anlattığı bölüm (teklif metninden).

Gerekçeyi oku
Özel Tüketim Vergisi Kanunu'nun amacı, belirli mallar üzerinden kamu gelirlerini artırmak ve tüketim davramşlarım yönlendirmektir. Ancak vergi adaletinin temel koşulu, aynı malı farklı toplumsal veya iktisadi gerekçelerle kullanan kesimler arasında amaçsal ayrım yapılabilmesidir. Vergi politikaları, yalnızca tahsilât odaklı değil, iktisadi gerçekliğe duyarlı şekilde yapılandırılmalıdır. Aksi takdirde, aym eşya üzerinden farklı niyet ve zaruretlerle hareket eden mükellefler arasında eşitsizlik doğar, bu da vergi hukukunun en temel ilkelerinden biri olan "ekonomik güçle orantıhhk" ilkesine aykırılık teşkil eder. 4760 sayılı Kanun'un (II) sayılı listesinde ve 87.04 G.T.İ.P. numarasında yer alan pickup tipi taşıtların özel tüketim vergisi oranlarında yapılan yüksek artış, eşyamn sadece sınıflandırmasına dayanan bir vergilendirme yaklaşımım yansıtmaktadır. Ancak bu tür taşıtlar; büyükşehirlerde estetik ve konfor tercihiyle edinilen bir tüketim malı olabileceği gibi, kırsal bölgelerde faaliyet gösteren küçük ve orta ölçekli çiftçiler açısından zaruri bir üretim aracı niteliğindedir. Pick-up türü taşıtlar; arazide ulaşım, ürün taşıma, girdi temini ve diğer tarımsal faaliyetlerde doğrudan kullamlan temel araçlardandır. Bu noktada, söz konusu taşıtların kullamm niyeti ve iktisadi bağlamı gözetilmeksizin, eşya bazında yeknesak bir vergi uygulanması; hem vergisel yatay adalet hem de kamu politikalanmn sosyal etkileri bakımından eleştiriye açıktır. Nitekim özel tüketim vergisinin uygulanmasında, malın tüketiminde kamuya doğrudan y^enebilecek bir olumsuzluk bulunmayan hallerde, yüksek oranlı dolaylı vergilerin yaygınlaştırılması sosyal refah kaybına yol açar. İşbu teklif ile Çiftçi Kayıt Sistemi'ne kayıtlı olan ve ziraat odasına aktif üyeliği bulunan çiftçilerin, üretim faaliyetlerinde kullanmak amacıyla iktisap edecekleri pick-up tipi araçlar için özel tüketim vergisinden muafiyet öngörülmektedir. On yılda bir ve bir araçla sınırlı olmak üzere uygulanacak bu istisnadan yararlamlan aracın ilk iktisabından itibaren beş yıl süreyle devredilememesi ve başka bir kişi tarafından sürekli olarak kullanılamaması koşulu hüküm altına alınarak düzenlemenin suistimal edilmesi önlenmekte ve gerçek ihtiyacı olan çiftçiye doğrudan fayda sağlanması amaçlanmaktadır. Düzenleme, hem sosyal devlet ilkesine hem de mali dengeye zarar vermeden, üretim temelli kırsal kalkınma vizyonuna katkı sunacaktır. î/ir CH 923

Maddeler

3 madde · gerekçesiyle birlikte
Madde 1ekliyor4760 sayılı
6/6/2002 tarihli ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununun 7 nci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir. "9. (II) sayılı listede yer alan 87.04 G.T.İ.P. numarasında yer alan ve pick-up (çift kabinli veya tek kabinli kamyonet) olarak sınıflandırılan taşıtların, adma düzenlenmiş Çiftçi Kayıt Sistemi (ÇKS) belgesi bulunan ve ziraat odasına aktif kaydı olan gerçek kişiler tarafından üretim faaliyetlerinde kullamimak üzere, on yılda bir olmak üzere ilk iktisabı (Bu kapsamda iktisap edilen taşıtlar, ilk tescil tarihinden itibaren beş yıl içinde devredilemez. Aynı süre içinde taşıtm, mülkiyeti muhafaza edilmek kaydıyla kiralanması veya başka bir kişi tarafından sürekli olarak kullamiması hâlinde, istisna şartlan ihlal edilmiş sayılır ve tahsil edilmeyen vergi, gecikme zammıyla birlikte ilgilisinden tahsil edilir.),
Gerekçe: Madde ile pick-up tipi taşıtlarm, Çiftçi Kayıt Sistemi'ne kaydı bulunan ve ziraat odasına aktif üyeliği olan gerçek kişiler tarafından üretim amacıyla ilk defa satın alınması halinde özel tüketim vergisinden muafiyet sağlanmaktadır. Böylece, kırsal alanda üretim faaliyeti yürüten çiftçilerin ekonomik yükü azaltılarak sosyal devlet ilkesine uygun bir destek verilmesi öngörülmektedir. Muafiyetin on yılda bir ve bir araçla smırlandırılması, gerçek ihtiyacı olan çiftçiye fayda sağlama ve istismarı önleme amacı taşımaktadır. Ayrıca, araçların beş yıl süreyle devredilmemesi, kiralanmaması ve başkası tarafından sürekli kullamimaması şartı ile muafiyetin koşullara uygun kullanılması garanti altına alınmaktadır.
Madde 2
Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Gerekçe: Yürürlük maddesidir.
Madde 3
Bu Kanun hükümlerini Cumhurbaşkam jürütür. •î* > _^\ "S —
Gerekçe: Yürütme maddesidir. HA/ V w Op 1923 ÖZEL tüketim vergisi KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ

Maddeler TBMM'deki teklif metninden otomatik ayrıştırılmıştır; asıl metin için teklif PDF'i ↗

İmza sahipleri

1 milletvekili · parti, imza günündeki partisidir

Kaynak: TBMM'nin kamuya açık kayıtları. Maddeler ve gerekçeler teklif metninden otomatik ayrıştırılır; asıl metin TBMM'deki PDF'tir. Hata bildir